Beste bloggertjes,

Fijn dat jullie ons zo trouw volgen! We hebben in het verre Peru weer intense dagen achter de rug.
Waar we zijn begonnen na onze laatste update was het bouwen van de filter. Ook werden de buizen gelegd, de dam gebouwd en kregen we te maken met een onverwacht probleem! Hoe dit is afgelopen lezen jullie in het einde van de blog!

Eerst werd gekozen om de filter zo te ontwerpen zodat we een plaatselijke lasser deze konden laten ineensteken. Dit met een zeer mooi resultaat als gevolg. Het doel van de filter is het voorkomen van een verstopping in het eerste deel van de buizen door bladeren en grote stenen. Eénmaal het water tot in de forebay raakt wordt dit gefilterd door 3 andere grote filters. Vooraleer het water aan de turbine passeert. We hebben de filter uitgerust met een mechanische koppeling op de betonblok die de buizen en filter aan elkaar vastmaakt. Ook is er de mogelijkheid om de buizen af te sluiten aan de hand van platen die we in de filter kunnen laten glijden. Deze betonblok is de basis van onze dam en werd ook verankerd aan stevige bomen langs de rivier. Op deze manier hopen we een sterk basis te hebben gecreëerd voor de dam in het regenseizoen. We hebben gekozen om de dam korter bij de forebay te leggen zodat het water een minder grote kracht op de buizen kan uitoefenen, dit heeft echter als gevolg dat we een hogere dam als vorig jaar moesten bouwen. Dit was een uitdaging waar we 3 dagen zijn aan bezig geweest en succesvol is afgerond!

                                                    

Nadat dit alles vervolledigd was, zou de Hydro installatie terug elektriciteit voor het dorp moeten voorzien. Dit bleek echter niet het geval te zijn. Er moest dus gezocht worden naar de oorzaak van het probleem. Na aanschaffen van een multimeter vonden we dat de generator 14V genereerde ook al zeiden de Peruvianen dat de generator even snel draaide als vorig jaar. Natuurlijk is een snelheid van een ronddraaiend wiel moeilijk in te schatten maar 14V is toch echt aan de lage kant wanneer de generator eigenlijk 235V zou moeten genereren. Ons buikgevoel zei ons dat het probleem weleens bij de generator kon liggen. Na deze open te gooien werd vastgesteld dat ons buikgevoel, ondanks de reis en het plaatselijke voedsel, ons nog niet in de steek laat.  Well done Belly! 😉

Ons vermoeden ging eruit dat er een te kleine excitatie was op de rotor. Dit zorgt ervoor dat de opgewekte spanning drastisch lager ligt.
Het probleem was dat twee van de borstels op de rotor afgebroken waren (ze maakten wel nog contact met de sleepring maar dit contact was minder dan 10% van wat het hoorde te zijn). Hierdoor kreeg de sleepring ook de kans om een corrosie laag te vormen geholpen door het vochtige klimaat. Na het verwijderen van de corrosie laag op de sleepring en het terug vlak maken van de borstels….
Bleek onze missie geslaagd te zijn!

HAY LUZ

Humasol