+32 (0) 485/634.592

Batterijbank Baobab Energy

Bouwen van een prototype van een batterij om een elektrische fiets aan te drijven die als taxi dient.

 

Brommers of Zems zijn de belangrijkste vorm van transport in Parakou. Ze zijn verantwoordelijk voor meer dan 50% van de stedelijke luchtvervuiling. De sterke pollutie is voor een groot deel te wijten aan de goedkope, illegaal gesmokkelde brandstof die bovendien wordt aangelengd uit winstbejag. Verder is het elektriciteitsnet zeer onbetrouwbaar wat leidt tot veel stroompannes.

Alle eerder vernoemde problemen kunnen samengevat worden tot het gebrek aan betrouwbare en duurzame energiebronnen. Daarom zal er in dit project in samenwerking met onder andere African Drive -een tak van Materialize- en KU Leuven een batterij ontwikkeld worden. Deze kan lokaal geassembleerd, hersteld, getest en verkocht worden onder het bedrijf Baobab Energy. Deze batterijen zullen, in combinatie met een parallel ontworpen elektrische fiets, een oplossing vormen voor bovenstaande problemen. Om succes te verzekeren zal het transportmiddel het zowel op vlak van prijs, prestatie als levensduur minstens even goed doen als de sterk vervuilende Zem.

Het is bovendien de bedoeling om op lange termijn oplaad- en teststations op te richten waar de batterij snel getest kan worden op zijn capaciteit of vervangen kan worden. Wanneer een batterij niet meer voldoet aan de eisen, kan deze een nieuw leven als huisbatterij beginnen en zo de kamers verlichten tijdens een stroompanne.

Thomas Callens

Thomas Callens

Coach

Olivia Vandendriessche

Olivia Vandendriessche

Student

Tom De Bruyn

Tom De Bruyn

Technology Manager

Hanne Pittomvils

Hanne Pittomvils

Location Manager

Nicolas Heintz

Nicolas Heintz

Student

Parakou, Benin

Blogberichten

De laatste drie yovo’s uit Zongo-Nord

Het is zaterdagochtend, 7u wanneer de bus aanzet. Door het raam glijden al onze vaste adresjes voorbij: Grillardin, onze broodvrouw, Baobab Express, Charab... Wanneer de gloednieuwe brede baan versmalt naar een kleinere weg vol putten, werpen we een laatste blik op...

Lees meer

Toen waren we nog met vier

Nassouba/Nahoju met e ga? (Goeiemorgen/Goeienavond, hoe gaat het met jullie?) Uren lijken de laatste tijd voorbij te tikken als seconden. De dagen volgden elkaar in een razendsnel tempo op en 13 augustus was plots niet zo ver meer. Het was zo’n dag waarop...

Lees meer

Ik Ben In Benin and I Go To Togo

Bonsoir mes amis! (Bonsoir zeggen ze hier eigenlijk altijd, ongeacht of het avond is of niet) Afgelopen 2 weekjes hebben we genoten van een vakantie, die ons leidde van het uiterste noorden van Bénin (vlakbij de grens met Burkina Faso!) tot het...

Lees meer

Op naar onze eerste deadline!

(Deze blog is geschreven op 25/07, maar kon door WiFi-problemen niet upgeload worden tot nu. Ondertussen hebben we nog super veel andere dingen meegemaakt die jullie in onze volgende blogs kunnen lezen!) Dinsdag 24 juli. Sinds onze aankomst een met rood omcirkelde dag...

Lees meer

Tijd om te repareren!

Maandag 9 juli, 6:15 ’s ochtends. De wekker protesteert een laatste keer tegen het veelvuldige snoozen, de tenen zoeken beetje bij beetje een weg uit het muskietennet naar de altijd even koele douche, een klein legertje aan muggen en ander ongedierte staat paraat om...

Lees meer

Ben in chaia

Mesdames, messieurs, vous êtes arrivés à Cotonou, liet de piloot weten toen we de tarmac tikten bij de aankomst in Benin. Het avontuur ging nu echt van start. Zoals elke verplaatsing gebeurde dit niet zonder de nodige verrassingen. We werden in Brussels...

Lees meer

Spannend!

Hoi allemaal! In ons vorig blogbericht hebben we jullie alles verteld wat het grotere doel van ons project is. Sindsdien hebben we op technisch vlak grote vooruitgang gemaakt. In dit bericht willen we jullie de grote lijnen van ons project uitleggen. In...

Lees meer

Ready set go!

Hoi hoi, Het is zover: het eerste blogbericht van team HumBat. Wij zijn Olivia en Nicolas, studenten 3e jaar burgerlijk ingenieur elektrotechniek-werktuigkunde. Samen zullen werken aan elektrische fietsen. Ons hele team bestaat uit 5 leden, drie ervan zullen de...

Lees meer